Op Facebook kwam ik dit verhaal tegen wat weer even duidelijk maakt waar de buurtverbinders in de gemeente Epe mee bezig zijn. Leuk om nog eens na te lezen en te beseffen waarom we het doen en wat we aan het doen zijn
23 februari 2018/door Elma van Dongen Van MijnBuurtje.nl
Het team buurtverbinders speelt een cruciale rol in de aanpak van mijnbuurtje.nl. Zij zijn bewoners met hart voor de buurt. Zij helpen mensen elkaar te vinden, zowel online als offline. Trainers/adviseurs helpen hen een levendige buurtcommunity te realiseren.
Buurtverbinders zijn bewoners die iets willen doen voor hun buurt. Samen vormen ze een netwerk van sterke krachten in de wijk. “Ze staan op tijdens een bewonersavond”, vertelt Elma van Dongen. Zij is adviseur/trainer van mijn mijnbuurtje.nl en intensief betrokken bij het trainen en begeleiden van buurtverbinders. “We maken dan een groep van maximaal tien personen: acht buurtbewoners en twee professionals. Snel daarna starten we met een drie-daagse training. Daar leren ze hoe je mensen kunt betrekken bij de buurt en hoe je zichtbaar maakt wat er allemaal is en kan. Uitgangspunt is wat er nodig is in de eigen buurt. Ze bepalen zelf de doelen en wat ze gaan doen.”
Waarderend organiseren
De training is geënt op de ABCD-aanpak (Asset Based Community Development), die altijd begint bij wat al aanwezig is in een community (zie ook pag 9). In plaats van te focussen op wat er mis gaat, ligt het accent op voortbouwen op talenten en capaciteiten. Elma: “ Die krachten willen we bij elkaar brengen en versterken. Deze manier van duurzaam veranderen (waarderend organiseren) zet positieve ervaringen centraal. Je merkt dat mensen daar écht energie van krijgen.”
Aansluiten bij de eigen buurt
De training zet niet alleen mensen in hun kracht, maar ook op een gezamenlijk spoor. De buurtverbinders maken kennis met elkaar en elkaars ideeën. Ze dromen over een betere wijk. Samen met professionals in het team onderzoeken ze de behoeften en wat ze daarmee willen en kunnen doen. Ze zijn bezig met vele aspecten van communicatie: social media, online luisteren en communiceren, presentatievaardigheden. Ze bedenken een passende merknaam voor het online platform en gaan er praktisch mee aan de slag. Dat resulteert tenslotte in een(feestelijke) lancering van het online dorpsplein. Het eerste grote pr-moment.
Blijvend contact met mijnbuurtje.nl
Al met al een intensieve training.”Er zijn gemeenten die zich afvragen of inwoners hier wel zoveel tijd in willen steken” zegt Elma. “De buurtverbinders vinden van wel. Onze ervaring leert dat het ze veel oplevert. Aan het eind staat er een goed toegerust en energiek team. Zo’n geolied team buurtverbinders is dé succesfactor voor meer verbinding in de buurt. Wij blijven daarna betrokken bij het vervolg. We bezoeken de teams regelmatig om mee te denken en te begeleiden. Twee keer per jaar is er een landelijke buurtverbindersdag. Die geeft veel energie, ideeën en nieuwe verbindingen. Zo organiseren ze hun eigen (kennis)ontwikkeling.”
Dit artikel is ook gepubliceerd in ons magazine. Wil je het hele magazine lezen? Klik dan even door naar de digitale versie of vraag een papieren exemplaar aan.